A szem vitaminjai, hogy ne csak nézz, láss is!


Kategória:
Vitamin abc, Vitamin abc

Létrehozva:
2019-10-16 23:00:55

Cikk írója:
Joó Gábor


A szem vitaminjai, hogy ne csak nézz, láss is!

A kielégítő vitaminbevitel minden életkorban fontos, különösen az ételben természetes módon megtalálható vitaminok esetén. A vitaminok számos különböző funkcióval rendelkezhetnek. Az előnyeik egyértelműek. Segítségképpen felsorolunk más vitaminokat és azok előnyös hatásait a szemre, illetve hogy mely ételekben találhatók meg nagy mennyiségben.

Vitaminok, amelyek segítenek megőrizni szemed egészségét

Szemed egészsége a Te feladatod! Íme néhány kulcsfontosságú vitamin és tápanyag, amely segít megőrizni a szem egészségét.

  1. A vitamin

Az A-vitamin lényeges szerepet játszik a látásban a tiszta szaruhártya megtartásával, amely a szem külső borítása. Hiánya a könnycsatornák és a szemek kiszáradásához, végül a szaruhártya ellágyulásához vezet, ami irreverzibilis (visszafordíthatatlan) vakságot eredményez.

A-vitaminban gazdag ételek pl. az édesburgonya, a zöld zöldségek, a sütőtök és a paprika.

  1. E vitamin

Az E-vitamin antioxidáns hatással rendelkezik, és képes megvédeni a szemet a szabad gyökök káros hatásaitól. Fontos a szemizmok és a szemlencse rugalmasságának megőrzésében.

Megtalálható a búzacsírában, diófélékben, hidegen sajtolt olajokban. A lazac, az avokádó és a leveles zöld zöldségek szintén jó források.

  1. C vitamin

Ez a vitamin létfontosságú a szemlencsék egészségének megőrzéséhez. Ugyanis a szemlencse hétszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a test bármely más része. Kollagént, és fehérjét képez, amely a szem szerkezetét biztosítja.

A megfigyelési vizsgálatok azt sugallják, hogy ez a vitamin védelmet nyújt a szürke hályoggal szemben és segít megelőzni az AMD (időskori makula degeneráció) előrehaladását.

A citrusfélék és a trópusi gyümölcsök, a paprika, a brokkoli és a kelkáposzta különösen nagy mennyiségű C-vitamint tartalmaz, ami nagyszerű lehetőséget kínál a napi bevitel növelésére.

  1. B vitaminok

A B1, B2, B6, B9 és B12 vitaminok kombinált alkalmazása csökkentheti az AMD kialakulásának kockázatát a homocisztein (a szervezetben lévő fehérje, amely gyulladással járhat) szint csökkentésével.

A B-vitamin bevitelt érdemes egy komplex B-vitamin készítménnyel kiegészíteni, mivel csak akkor szívódnak fel, ha megfelelő egyensúlyban vannak.

Mindazonáltal több kutatásra van szükség e kiegészítők előnyeinek megerősítéséhez. 

 

  1. D-vitamin

A D-vitamin szabályozza a kalciumszintet. Mivel a kalcium rendkívül fontos a látás szempontjából is, ezért javasolt a D-vitamin kiegészítés, nemcsak a téli hónapokban.

Természetes előfordulása: tőkehalmáj-olaj, magas olajtartalmú halak, tojássárgája, tej.

  1.  Lutein és Zeaxantin

A lutein és a zeaxantin hasznos növényi vegyületek, amelyek segíthetnek az AMD és a szürkehályog megelőzésében.

A lutein óvja a szemet a kék fény káros hatásaitól.

Megtalálható a spenótban, káposztában, vízitormában.

A zeaxintin segíti az éleslátást.

Nagyobb mennyiségben a sárga paprikában, csemegekukoricában, és a tojássárgájában fordul elő.

  1. Omega-3 és-6 zsírsavak

Az omega-3 zsírok a szemünk sejtjeinek kialakítása mellett gyulladásgátló tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek szerepet játszhatnak a diabéteszes retinopátia (DR) megelőzésében. Segíti a szem folyadék háztartását, belső nyomásának szabályozását.

Hiánya, főleg az omega3-é, látásromláshoz vezethet, tartós hiányuk a retina, vagy a makula károsodását okozhatja.

Gazdag források a hal, lenmag, chia mag, szója és dió. Megtalálhatók a főzőolajokban, mint például a repce és az olívaolaj.

Fogyaszd ezeket a vitaminokat és kiegészítőket rendszeresen, óvd a szemed egészségét!

A gyümölcsökben, zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonákban, fehérjében és egészséges zsírokban gazdag, kiegyensúlyozott étrend megtartása az összes tápanyagot biztosítja a szemben és a test többi részében is.